Regatta

Færdern 2007 – En langdryg affære!

Årets Færder ble svært vanskelig for mange. Det ble den også for Aiming First, som denne gang hadde valgt å starte i IMS klassen -klassen med de virkelig bokstavelig talt store båtene! Vi var desidert minst med våre 36 fot. Men som i mange andre sammenhenger det er ikke størrelsen det kommer an på.

Det var en treg start og det tok vel 4-5 minutter før vi kom frem til startlinjen. Etter vi hadde krysset linjen valgte vi å gå øst oppunder Nesoddlandet. Dette var det første bra trekket vi gjorde i seilasen. Mens mange gikk vest uten særlig driv hadde vi bra driv i båten. Men vi måtte etterhvert over til Slemmestad og det ble en tung affære. Ved runding var det en opphopning av båter og flere og flere kom opp bakfra. Etter runding ved Slemmestad søkte vi over mot Langåra for å gå langs land. Det ble noen korte slag opp mot Askholmene, som vi passerte på vestsiden denne gang.

Vi hadde hørt at det var en enorm motstrøm i Sjetteen innenfor Oskarsborg, så vi vurderte og bestemte oss for å gå på østsiden i Drøbak. Dette viste seg å være feil beslutningog vi endte opp med å drive nordover med 2 knops fart. Vi innså at vi måtte komme oss over på vestsiden og gjennom Sjetteen. Vi gikk ut i det nordre utløpet i motsetning til de fleste som gikk det søndre. Dette var enda et av de vellykkede valgene vi gjorde. Etter Drøbaksund gikk det fortsatt tregt og vi passerte Filtvedt kl. 06.02. På det tidspunktet hadde mange gitt seg. Ennå var det ikke snakk om å bryte om bord hos oss. Vi skulle jo tross alt denne veien og kunne like gjerne seile. Vi valgte Jeløysiden mens de aller fleste valgte vest eller midt i fjorden. Vi mener vi hadde suksess med det valget. Normalt er det jo også et sikkert valg. Ved Gullholmen kom endelig vinden som vi hadde ventet på i et døgn. 3-5 m/s fra syd og vi bestemte oss nå for å prøve skikkelig. Det var en kamp mot klokken. Færder måtte rundes før kl 19.00. Vi rundet kl 18.02 etter å ha gått utenom Bolærene og hadde dermed satt en time i ”banken”. Returen ble en nærvepirrende affære. Ville vinden holde? Vi hadde 3.5-4.5 m/s helt til Slagenstangen hvor det var bom slutt. Heldigvis fikk vi et skikkelig pust etter 10 min i stilla som brakte oss 500 m fra mållinjen. Her ble det 3 slag med spinnakeren før vi kom over mållinjen kl 23.15 -i god tid før makstiden og svært fonøyde med å ha gjennomført. Når vi attpåtil ble nr. 2 i klassen med H.M. Kongen på 3. plass, la jo ikke det neon demper på stemningen heller.

Takk til alle om bord som sto på uten sutring om å bryte! Flott innsats!

Hovdan Skagen Race 2007

Årets HSR vil gå over i historien som en av de heftigste når det gjelder spinnakerseiling! !7-18m/s vind og stadig 16-17 knop på loggen i supersurfer.
Vi startet som vanlig bra i tet, og seilte svært bra og tok faktisk ledelsen i hele feltet uansett starttid etter noen timers seiling. Vi hadde planlagt ruten nøye og valgte å gå øst for Torbjørnskjær, men vest av Koster. Her ble det en del fin-navigering på natten og skipperen hadde stort sett hjertet i halsen. Dette viste seg å være et feil valg da vinden snudde på nord -øst mye tidligere enn forventet. Ifm vindskiftet lå vi nærmeste stille og sjakk matt i minst en time. Her følte vi at noe av løpet ble ødelagt da de som hadde valgt østsiden av Koster fosset av gårde uten å behøve å ta et eneste slag.
Ok det var langt igjen og det var muligheter for å gjøre feil. Vi hadde bra driv sørover mot Vedrøarna og Brofjorden. Når vi passerte Brofjorden var vinden økt til 10 m/s og den var statig økende. Nå begynte moroa. Heftige surfer ble stadig heftigere og bølgehøyden økte.
Hvor lenge kunne dette holde? Etter 3 1/2 time dundret vi inn i en masterbroach og det var ikke noe annet å gjøre enn å ta ned spinnakeren. Men vi forsøkte oss på nytt med 1,5en. Den var oppe i ca ett minutt før vi røk inn i neste masterbroach. Da gikk også brasen slik at vi fikk ett svare strev med å redde spinnakeren. Litt filler ble det, men det lar seg reparere. Nå var det definitivt slutt på spinnakerkjøringen, men vi hadde ikke svært langt igjen før vi hadde vært nødt til å ta den likevel. Vi kom i mål ca 14.50. 4 timer og 50 min fra Brofjorden til mål lar seg høre. Vi var nok litt skuffet over å havne helt nede på en sjetteplass, men så litt lysere på det da det var kun 4 andre foran oss totalt på listene dersom vi ser bort fra shorthanded seilerne, men de seilte på helt andre forhold.
Vi skal imidlertid lære noe av denne regattaen. Vi kan ikke få forberedt oss godt nok og så må vi lære å sjekke all dokumentasjon på forhånd. Dessuten må vi trene på å bruke de instrumentene vi har om bord hver gang vi er ute og trener.
Skagen var som før, selv om det for oss var 17. mai. Buddy Holly og Kabyssen hodlt stand det samme gjorde Grebbestad på hjemveien.
Tollerne holdt også stand i år som i fjor, men denne gangen…. He,he,he

NORC Larvik, 12.-13. mai 2007

Etter suksessen i Son sist helg var det ikke fritt for at vi hadde store forventninger til Larvik. Resultatet i første seilas ble et lit sjokk. Nr 5 og nest sist var når sant skal sies en nedtur. Dette kunne jo bare bli bedre.

Jo da i andre seilas gikk det bedre,- vi fikk en fjerde plass. Heller ikke noe å skryte av. Så begynte det å bli bedre. Karl Einar som var innleid rormann for anledningen fikk mer tak på styringen og da kom farten. Alle vi som er om bord vet jo at båten ikke er helt lett å styre, litt tilvending må til for de fleste. 3. seilas endte med en klar første plass til tross for dobbel ”puppeholder” på spinnakeren på den andre lenseleggen. I siste seilas på lørdag endte vi på en andreplass. Etter første dag var det svært jevnt mellom Xtreme, oss og First Jibb. Alle hadde en seier hver.

Ok. Da ville søndagen gi oss noen utfordringer. Vant vi begge løpene var vi sikre vinnere. I første race startet vi svært bra og ledet på første lensemerke. Her surret vi det til og berørte merket slik at ble det ble en tur til rundt merket. Vi var usikre på om vi bare kunne ta en 360 eller måtte rundt merke og det tapte vi nok noe på. Dette bør vi lære av og sjekke neste gang. Vi seilte kjempebra på resten av racet og endte på andre. First Jibb vant igjen. Nå begynte det å se skummelt ut.

Vi kom godt ut i siste starten, men gikk nok i utakt med skiftene. First Jibb og Xtreme gikk på motsatt banehalvdel og tjente mye på det. Det ble svært jevnt med oss og Xtreme, men de hadde sekundene på sin side slik at vi ble nr. 3. First Jibb vant igjen. Dermed endte vi på 3.plass sammenlagt etter First Jibb og Xtreme.

Det som er bra med dette er at våre konkurrenter tydeligvis er blitt bedre. Vi vinner ikke lenger når vi gjør feil. Vi har fått bekreftet at vi har svært god båtfart, det så vi når vi var på riktig del av banen.

Helgens regatta har vært svært god trening og arangementet var helt topp. Dette pirrer skjerpingen til neste store mål som er VM i august.

Takk for innsatsen i helgen!

NORC Son, 5.-6. mai 2007

Aiming First med suksess i årets første NORC regatta i Son!

Vi hadde vel når sant skal sies et lite favorittstempel etter det som har skjedd på de siste treningene. Vi seilte godt på North Sails’ treningssamling på Holmsbu og det så bra ut også når vi matchet mot Xtreme, 34.7 og 44.7’en i Son på 1.mai. De nye seilene ser ut til å være akkurat så gode som vi håpet på. Elvstrøm har grunn til å være stolte over å levere slike seil. Men trening og regatta er to forskjellige ting.

Lørdag 5. mai:
Kjetil steppet sporty inn for Ole Petter og gjorde en kjempefin jobb. Ellers var det faste mannskapet ombord. Vi åpnet bra med seier i første regatta. I den andre gikk det litt tyngre og Espen fikk skikkelig fart på First Jibb. Han tok en spiker og vi tok andreplassen. I løp nummer tre var vi igjen på hugget og tok vår andre spiker for dagen. I lørdagens siste løp var det annonsert kun en runde. Vi kom svært godt ut fra start, men så røk genoafallet. Vi ryddet raskt opp, men med kun en runde var det umulig å ta igjen det tapte. Det ble nok en seier til Espen, men vi klarte utrolig nok en ny andreplass. Med to førsteplasser og to andreplasser ledet vi klart etter den første dagen.

Søndag 6. mai:
Vi stilte endelig med fullt mannskap -Ole Petter og Kristian kompletterte teamet. Etter silkeføret på lørdag kom vinden så det holdt på søndag. Det ble heftig seiling i vind mellom 11 og 15 m/s. I første seilas kom vi litt i utakt med en del store båter slik at det ble unødvendig mange slag. I tillegg hadde vi problemer med et spinnakernedtak. Konkurrentene våre hadde fri vind og kunne seile optimalt. Vi synes vel egentlig at Xtreme var svært langt foran og First Jibb svært nær bak så vi hadde ikke de store forventningene om seier. Men sekundene var på vår side! Xtreme endte ett sekund bak og First Jibb to sekunder bak. Dette viser hvor viktig det er å stå på helt til mållinjen! Søndagens andre seilas måtte kjøres med Black Flagg etter to omstarter. Vi fikk en kjempe start og seilte veldig bra gjennom hele seilasen og vant klart.

Dette var alt i alt en kjempehelg for oss med resultater som det smaker av. Men konkurrentene blir vel mer og mer sultne på å ta oss, så det gjelder å være skjerpet også i fortsettelsen. Vi har imidlertid noen sår å slikke med et genoafall mindre og vindinstrumenter som har sluttet å virke.